استارتاپ درمانکده، راهکاری برای افزایش سرعت یافتن پزشک و مرکز درمان
محسن صدرموسس استارتاپ درمانکده درباره چگونگی شکل گیری این استارتاپ از ایده تا پیاده سازی به گفتگو نشستیم. درمانکده استارتاپی است که به عنوان نخستین سامانه سلامت هوشمند با تمرکز به نوبتدهی اینترنتی و خدماتی مانند تست سلامت، تداخل دارویی و درمانهای خانگی در تخصصهای زنان و زایمان، کودکان، مغز و اعصاب، اعصاب و روان، چشم، ارتوپدی، پوست و مو، داخلی و گوش و حلق و بینی در حال فعالیت است.
در حال حاضر درمانکده بخش هایی مانند بانک اطلاعات دارو با امکان جستجو، لیست بیمارستان های تهران و مراکز درمانی، نوبت دهی مطب پزشکان در تخصص های مختلف در دو شهر تهران و مشهد را داراست و در بخش وبلاگ نیز با تولید محتوای مرتبط با حوزه سلامت سعی در جلب مخاطب دارد.
ایده اولیه درمانکده نیز مانند اغلب استارتاپ ها از یک موضوع شخصی شروع شد و بعد به ارائه راهکاری برای همه رسید. محسن صدر موسس درمانکده تعریف میکند که ایده و طرح این استارتاپ از زمانی که دچار مشکلی در ناحیه چشم خود شد به ذهنش خطور کرده است. مشکلات فراوانی که با آن مواجه شده بود و همچنین تجربیاتی که در طول دوره درمانی خود به دست آورده بود به راه اندازی درمانکده منجر شد.
او در پاسخ به این سوال که چطور متوجه شد که این ایده با استقبال مشتریان روبرو خواهد شد؟! گفت: از آنجایی که من قبلا خودم سابقه بیماری داشتم، پیدا کردن پزشک مرتبط یکی از چالشهای اصلی من بود. از این رو سعی کردم با طراحی هشت صفحه و پنج پزشک این فرضیه را تست کنم، بطوری که من با این پزشکان صحبت کردم و به آنها گفتم که قصد دارم برای شما بیمار بفرستم. من با این کار متوجه شدم که این سیستم جواب خواهد داد و تصمیم گرفتم نسخه اصلی سامانه را طراحی کنم.
او با اشاره به اینکه درمانکده جزو چند استارتآپ اول در حوزه سلامت بود گفت: مدل کسبوکاری و راهکار مشخصی وجود نداشت، از این رو ما در این دو بخش مجبور شدیم چرخشهای (Pivot) زیادی انجام بدهیم. از نظر من حوزه سلامت یکی از سختترین حوزههای استارتآپی در کشور است که از آن بعنوان قتلگاه استارتآپها یاد میشود. از این رو ما در مدل کسبوکاری درمانکده سه بار چرخش و در محصول هم یک چرخش کاملا اساسی انجام دادیم. بعنوان مثال ما در ابتدا قصد داشتیم یک سیستم نوبتدهی آنلاین داشته باشیم که با یک چرخش اساسی به سمت دستیار هوشمند تشخیص و ارجاع میل پیدا کردیم.
صدر به ذکر تفاوت های درمانکده نسبت به دیگر استارتاپ ها پرداخت و گفت:در خصوص سرویسهای مشابه خوشبختانه سرویسهای مشابه بسیار خوبی وجود دارد و بقیه تیمهای خیلی خوب در حال توسعه هستند اما اکثر این سرویسها در حوزه نوبتدهی آنلاین فعالیت میکنند ولی ما تلاش داریم رابطه بین پزشک و بیمار را برقرار کنیم. در واقع هدف ما این است که یک دستیار هوشمند پزشکی معرفی کنیم، بطوری که با دستهبندی فرآیند درمان به ۱۴ بخش، ما چهارده سرویس متفاوت را ارایه میکنیم. تا کنون تعداد زیادی از افراد از این سرویسها استفاده کردهاند اما ۲۲.۷۰۰ کاربر برای بهرهمندی از این سرویسها هزینه پرداخت کردهاند.
او به دو راهکار اساسی برای جلب نخستین مشتریان درمانکده اشاره کرد و افزود: از آنجایی که میزان جستجوی پزشک و اطلاعات در خصوص بیماریهای خیلی رایج شده بود ما سعی کردیم روی سئو سایت کار کنیم و روی کلید واژه پزشک خیلی تمرکز کنیم. از طرف دیگر ما سعی کردیم با حضور در مطب پزشکان این سامانه را تبلیغ کنیم.
موسس استارتاپ درمانکده با بیان اینکه در مرحله اولیه سرمایه با شخصی شروع کردیمف افزود: اما در مرحله بعد سعی کردیم یک سرمایه اولیه (Seed) از یک سرمایهگذاری که در حوزه سلامتی فعالیت میکرد، دریافت کنیم.