پیام دیندوست مدیرعامل گروه دارویی بهفار عنوان کرد؛
شرکتهای دانشبنیان و نوپا در کنار شرکتهای باسابقه اصول تجارت را بیاموزند
صندوق نوآوری و شکوفایی بهتر است کمکهای مالی خود را بیشتر به شرکتهای بزرگ یا خوشسابقه اختصاص دهد تا آنها در شرکتهای دانشبنیان و نوپا سرمایهگذاری کنند و هم آنها را با اصول تجارت بهصورت عملی آشنا سازند.
پیام دیندوست مدیرعامل شرکت بهفار، ضمن تائید آنکه بهعنوان یک شرکت بخش خصوصی باسابقه 20 سال فعالیت، علاقهمند به سرمایهگذاری روی استارتاپ ها هستیم افزود: هنگام ورود به حوزه پر ریسک کسب و کار بهطور طبیعی ترجیح میدهیم این ریسک را با یکنهاد قویتر تقسیم کنیم. بنابراین بهترین راهکار این است که معاونت علمی ریاست جمهوری بهجای اینکه منابع خود را بهطور مستقیم در اختیار شرکتهای دانشبنیان نوپا یا استارتاپ ها قرار دهد میتواند وام و تسهیلات را به شرکتهای بزرگی که علاقهمند به سرمایهگذاری در استارت آپها هستند قرار دهد.
به گفته وی، این شرکتهای نوپا با اصول شرکت داری مانند قوانین تجارت، بیمه و مالیات آشنا نیستند یا تجربه کافی در سازماندهی تیمهای بازاریابی و مالی را ندارند و این می تواند ضریب موفقیت آنها را کاهش دهد.
از طرف دیگر شرکتهای بزرگ انعطاف و سرعت عمل لازم برای توسعه ایده های جدید را ندارند، لذا ترکیب تجربه و سازمان شرکتهای بزرگ و ایده و انرژی شرکتهای نوپا می تواند نتایج بهتری داشته باشد. در این صورت صندوق نوآوری هم با خیال آسوده تری تسهیلات می دهد چرا که طرف حسابش یک شرکت بزرگ و خوش سابقه است.
او به مزیتهای این مدل حمایتی اشاره کرد و افزود: یکی از مزایای این مدل حذف مراحل آموزشی است. دیگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری لازم نیست به شرکتهای باسابقه دورههای آموزشی تجاریسازی، بازاریابی، اصول حسابداری، آشنایی با بیمه و مالیات و غیره را برگزار کند. خودشان این امور را طی زمان آموختهاند و میتوانند به روش منتورینگ کارآفرینان جوان را تربیت کنند.
دیندوست با یادآوری این نکته که نهتنها ساختار و تمام روالهای کسبوکار درون شرکتهای باسابقه موجود است و حتی سرمایه هم وجود دارد، افزود: بهتر است اینگونه شرکتها سرمایه اصلی خودشان را در فرصتهای کم ریسک تر سرمایهگذاری کنند و برای سرمایهگذاریهای پر ریسک با همکاری معاونت تسهیلات کم هزینه دریافت کرده و روی شرکتهای نوپا که به تایید شرکت متبوع هم رسیده باشد، سرمایهگذاری کنند. در این صورت، با هزینه کمتر شرکتهای دانشبنیان و نوپا اصول کار را بهصورت نهادینه میآموزند و به کار میگیرند.
او به حضور نمایندگان شرکتها و هولدینگهای موفق دارویی و تجهیزات پزشکی در استارتاپ ویکندهای تخصصی حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: برگزاری چنین رویدادهایی چرخهای را به وجود میآورد که ایده پرداز، سرمایهگذار و مشاور کنار یکدیگر جمع میشوند و همه میتوانند از نتیجه چنین گردهمایی منتفع شوند. به گفته وی حوزه سلامت به دلیل تخصصی بودن، حضور بیمه های سلامت به عنوان پرداخت کننده و نظارتهای دولتی، فضای خاصی دارد که معمولا کارآفرینان حوزه های دیگر به راحتی نمی توانند در آن موفق باشند برای همین حضور فعالین موفق حوزه سلامت می تواند موتور محرک قوی برای سازمانهای نوپا باشد.
مدیرعامل شرکت بهفار روایت داستانهای موفقیت کسبوکارهای باسابقهتر را الهامبخش کارآفرینان جوان دانست و گفت: در کنار تمام این موارد کارآفرینان موفق میتوانند بابیان داستان موفقیتشان هم ایجاد انگیزه کنند تا کارآفرینان نوپا با اولین سختیها میدان را خالی نکنند و هم از این داستانها برای رشد و توسعه خودشان الهام بگیرند. بیان این تجربیات راهحل بسیاری از مسائل و مشکلاتی که شرکتهای نوپا باید با آنها روبرو بشوند را بهسادگی در اختیارشان قرار میدهد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در ایران شاهد ظهور یک اکوسیستم پیشرفته با راهبری دولت و مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت باشیم. سازمانی مانند MaRS در کانادا که محل تلاقی کارآفرینان باتجربه سرمایه گذار و صاحبان ایدۀ جوان و پر انرژی در حوزه سلامت است می تواند الگوی خوبی برای این نوع اکوسیستم باشد.
تاریخ انتشار: 98/06/26