عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه محصولات باکیفیت بر پایه فناوری بیوتکنولوژی و پروبیوتیک در ایران توسط شرکتهای دانشبنیان تولید و روانه بازار میشود، تصریح کرد که تولیدکنندگان این محصولات برای صادرات و ورود به باشگاه ارزآوران ایران آماده هستند و سیاستگذار در داخل میباید با بسترسازیهای لازم و مانعزداییها، امکان صادرات بیشتر و فزاینده این فرآوردهها را فراهم کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مریم تاجآبادی ابراهیمی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای پیشرو در تولید محصولات بیوتکنولوژی و پروبیوتیک در منطقه است، تصریح کرد که شرکتهای دانشبنیان در این حوزه، طی سالهای اخیر جهش قابلتوجهی در اختراع و تولید محصولات داشتهاند به طوریکه تنوع و کیفیت تولیدات شرکتهای ایرانی در این حوزه، قابل رقابت در کشورهای همسایه و سایر بازارها است.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران، تولیدکنندگان محصولات بر پایه فناوری زیستی مانند داروها، واکسن ها، انواع پروبیوتیک، آنزیم ها و استارترهای لبنی ایرانی،به دلیل عمر کوتاه پیدایش و ظهور این صنعت در کشور، نیاز دارند تا برای ورود به بازارهای صادراتی ابزار و حمایتهای مناسبی را از سوی دولت دریافت کنند بهنحوی که از بخشنامهها و مقررات دستوپاگیر داخلی آزاد باشند و تمام توان و تمرکزشان روی توسعه بازارهای صادراتی و رقابت با شرکتهای خارجی در این بازارها باشد.
تاجآبادی به سفر اخیر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به استانبول و دیدارها و مذاکرات این هیات با مقامات نهادهای بخشخصوصی و مالی ترکیه اشاره کرد و با یادآوری اینکه تولیدات دارویی و فرآوردههای بیوتکنولوژی و پروبیوتیک ایران از حیث کیفیت و تنوع، به مراتب بالاتر از ترکیه است، تصریح کرد که برای ورود محصولات ایرانی به بازارهای صادراتی، به خوبی میتوان از دانش برندینگ و بازارسازی شرکتهای ترک استفاده کرد و در همین رابطه نیز، گفتوگو و رایزنیهایی از سوی مسئولان اتاق بازرگانی تهران با همتایان خود در استانبول صورت گرفت.
نایبرئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، در همین رابطه تاکید کرد که طی این سفر، مذاکراتی نیز با برخی نهادهای تجاری و صنعتی در استانبول برای همکاری و مشارکت شرکتهای ترکیه با تولیدکنندگان ایرانی فعال در صنعت بیوتکنولوژی و پروبیوتیک صورت گرفت تا دو طرف بتوانند از ظرفیتهای یکدیگر برای تولید فرآوردههای موردنیاز بازارهای هدف و صادرات مشترک استفاده کنند.